„Pařmen“ nebo „lama“?

Televizní hry a videohry spatřily světlo světa před více než padesáti lety, přesto si své fanoušky najdou i dnes. To je velký úspěch, za kterým stojí spousta práce a snaha udržovat krok s konkurencí i současnými trendy. Ať už patříte mezi příznivce této zábavy - „pařmeny“ nebo naopak „nehráče“ – „lamy“, přečtěte si náš článek, ve kterém se dozvíte, jak se televizní hry dostaly na výsluní.
Jak to všechno začalo?
Herní konzole vznikly v 60. letech 20. století v USA. Opravdu populární se zde staly v 70. letech. Éru herních konzolí přitom započala armáda. Ta potřebovala pro své vojáky zařízení, jenž by zlepšovalo jejich reflexy. S nápadem přišel Ralph Baer a armádě představil zařízení, které bylo možné připojit k televizi a obsahovalo dvě hry – tenis a stíhací hru.
Herní mánie pomalu začíná
Konzole Odyssey, navazující na odkaz Baera, si mezi lidmi nezískala příliš velkou popularitu, přesto někteří inovátoři viděli v herním průmyslu potenciál. Jedním z průkopníků byla společnost Atari, která vydala v Americe velice populární PONG. Jednalo se o černobílý televizor, který autoři vložili do dřevěné skříňky. Jelikož si hra získala velikou popularitu, roku 1975 vznikla verze pro domácnosti – Home Pong, která se dala připojit k televizi.
Zlatá éra videoher
Na trhu se postupně objevují stále nové herní konzole. S další novinou přichází opět Atari a její konzole Atari 2600. Hry byly nyní dodávány na kazetách – tzv. cartridge. Světlo světa spatřily herní pecky jako Asteroids, Space Invaders a legendární Pac-Man.
Ve zlaté éře nesmíme zapomenout na Intellivision, to by nám neodpustili především sportovní fanoušci. Jednalo se o konzoli společnosti Mattel, která přišla s novým typem procesoru a díky němu i s lepší grafikou. Hráči si tak mohli užívat nové hry jako NFL Football, NHL Hockey nebo NBA Basketball ve vyšší kvalitě.
Strmý pád
Rok 1983 představuje krach videoherního trhu v USA. Důvodů tohoto strmého pádu bylo více. Číslem jedna bylo přesycení zákazníků velkým množství produktů, což vedlo ke ztrátě zájmu o herní konzole. Také se v této době začaly vyrábět počítače, které se již daly připojit k televizi, měly větší paměť, nabízely lepší grafiku a vylepšený zvuk. A hlavně, jejich pořizovací cena výrazně klesla. Navíc se hry daly mnohem jednodušeji kopírovat, protože vycházely na disketách nebo kazetách. Dominance USA na poli herního trhu končí a přesouvá se do Japonska.
Znovuzrození
V roce 1985 vydala v Japonsku společnost Nintendo konzoli NES (Nintendo Entertainment System). Do světa se tak dostaly hry jako Donkey Kong nebo Popeye. Ty slavily úspěch, a proto se jejich základna začala pomalu rozrůstat. Zrodila se spousta postav a světů jako Super Mario Bros, The Legend of Zelda nebo Metroid, které přežívají dodnes.
Konkurenční boj ovládal i japonský trh, a tak ještě téhož roku vychází konzole Sega Mark III od společnosti Sega, která také postupně začala slavit úspěchy, a to hlavně v Evropě. Novým maskotem Segy se roku 1991 stal Ježek Sonic, jehož sláva se šířila po celém světě.
Hry na konci milénia
Devadesátá léta se nesou ve znamení třech herních konzolí – Sega Saturn, Nintendo 64 a Sony PlayStation, který se stal hlavním symbolem této generace. Už mezi prvními hrami PlayStationu se objevily tituly, které se později dočkaly velkého množství „pokračování“ (sequelů) – jedná se o Tekken, Ridge Racer, Air Combat nebo Warhawk. Úspěch PlayStationu měl velký vliv na konec konzolí, které využívaly cartridge a nastolil éru CD formátu.
Kdo pařil v devadesátkách?
V Česku se začínalo „pařit“ teprve v 90. letech. Mezi nejlepší dostupné kousky patřily hry Super Mario Bros, Ježek Sonic, Gran Turismo nebo třeba Tekken. První dva tituly slavily celosvětově takový úspěch, že se dočkaly filmového zpracování.
Kdo by si také neoblíbil dva sympatické instalatéry, Maria a Luigiho, kteří dělají vše proto, aby zachránili princeznu Peach před obří želvou. Neméně úspěšnou postavičkou byl Ježek Sonic, který se umí stočit do klubíčka a svými bodlinami zdolává jednu překážku za druhou. Vše proto, aby zachránil zvířata, která zlý Dr. Robotnik uvěznil do těl robotů.
Pro příznivce adrenalinu existovala na trhu závodní hra Gran Turismo, v níž má hráč možnost si své závodní auto díky vítězství v závodech postupně vylepšovat. Populární byla také klasická bojovka – Tekken. Velkým plusem této hry je možnost naučit se množství kombinací úderů, které lze následně takticky využívat.
Je místo pro nostalgii?
Patříte mezi průkopníky a pamětníky televizních her? Snad jsme vás potěšili a zavzpomínáte si i na další hry, které jste v devadesátkách „pařili“. Pokud jste ale děti herních konzolí 21. století, může vám náš článek připadat mírně „zaostalý“. Věřte ale, že televizní hry zaznamenaly velký pokrok. Důkazem toho je, že některé z nich se vydávají dodnes, samozřejmě v lepším provedení a s novými herními prvky. O tom ale až v příštím článku…